BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 5 September 2009

Kisah menanti anak - Part II

Sambungan dari entry ini (kalau ada yg berminat nak amik tau lah)

Bila kitaorg dah stop berusaha cara moden dan disahkan both normal/takde masalah barulah kami usahakan cara tradisional. Tapi sebelum tu kitaorang memang dah tak berapa fikirkan hal anak sangat.

Hampir 4 bulan berhenti makan clomid, aku pergi berurut dengan sorang makcik atas saranan sepupu encik husband. Mak Mon ni dulu seorang bidan. Walaupun umur dah 60 tahun +++ tapi masih nampak bertenaga dan sihat. Aku pergi berurut dengan dia sekali aje, atas saranan dia aku kena datang berurut masa aku period hari ke-3. Walaupun secara keseluruhan dia urut satu badan tapi di akhir sesi urut dia lebih emphasize tang perut/rahim aku. Sedang dia urut perut aku dia tanya "Dah pernah pergi urut ke sebelum ni?". Aku kata memang ada tapi dah lama dulu dalam setahun sebelum tu (masa tu aku baru je nak berusaha nak anak). Aku pergi dalam 3 kali tapi tak serasi lepas tu stop.

Kata Mak Mon org tu tolak rahim aku tinggi sangat sebab tu aku susah nak "lekat". Terkejut aku mendengarnya! Betullah orang kata, kalau nak berurut kena pandai cari orang, kalau tak lain pulak jadi nya...

Serentak dengan tu kitaorang ada gak mengikut petua sorang pak cik ni. Kedengarannya mungkin agak pelik tapi desperate punya pasal kitaorg cuba gak la. No harm trying, sedangkan sebelum tu even beribu ringgit pun kitaorang tak kisah korbakan inikan pulak usaha yang tak perlukan wang ringgit. Pakcik tu suruh tebang pokok pisang kapas pastu biarkan semalaman. Esoknya air yg bertakung kat batang pokok tu kitaorang amik dan masak dengan air gula melaka. Dah siap satu botol kitaorg bawak air tu jumpa pakcik tu untuk dibacakan Yaasin. Walaupun kelat terpaksa ditelan gak....alang2 dah berusaha kan!

Oh ya, tak lupa juga aku minum jamu Mak Dara. Aku minum yg serbuk punya, sebab nakkan kesan yg lebih baik. Kalau dalam bentuk kapsul aku rasa mcm kurang power (aku yg rasa lah...bukan tukang jual tu kata).

Dalam aku dok berusaha cara tradisional aku dapat tau adik ipar aku yang baru kawin sebulan sebelum tu dah pregnant...bunting pelamin lak tu! Instead of being happy for her, aku menangis....Mana taknya, patutnya kami yang bagi cucu sulung utk family in laws tapi tup2 adik ipar aku yg pregnant dulu. Lagilah aku rasa tertekan.

Tapi Allah tu Maha Penyayang....kuasaNya Maha Besar. Rupanya dalam masa yang sama aku juga baru nak pregnant tanpa aku sedari. Masa dapat tau tu aku dah 8 weeks! Punyalah happy, Tuhan je yang tahu. Encik husband berhari2 senyum sampai telinga...heheheee....Akhirnya penantian kami hampir sampai ke penghujugnya.

Dengan ujian sebegini rupa, barulah aku betul2 sedar apa yang kita usahakan kalau tanpa izin-Nya kita takkan dapat apa yg kita nak. Rezeki untuk kita tu memang dah tertulis sejak azali lagi. Ujian ni buat aku setuju dengan kata2 "Allah knows best!"......

Dalam episod Nur Kasih semalam aku tersentuh dengan kata2 ummi pada Nur Amina "Ujian/Kesusahan yang kita hadapi sekarang ni kadang kala adalah cara Allah menegur kita terhadap dosa2 yang telah atau sedang kita lakukan" (dialog dia something like this, aku tak ingat ayat yang exact). Mungkinkah itu cara aku ditegur untuk dosa2 aku?

Dan aku belajar untuk lebih menghormati perasaan orang lain lebih2 lagi dalam hal lambat kawin atau lambat dapat anak ni...I've gone through both situations, perasaannya sangat tak best. Aku memang takkan tanya hal kawin atau anak kalau orang tu tak mulakan dulu.

Sekadar nak share gambar2 Naufal :

Naufal masa baru balik hospital. Kecik je
Dan besar sekarang...boleh drive kereta pulak tu!

Bila tengok dia sekarang dah besar, aktif dan makin bijak...terasa sangat bersyukur diberi peluang untuk merasai perasaan menjadi seorang ibu. Worth the wait...

16 comments:

izzahazfar said...

salam...
zahpun hampir setahun lebih berkahwin tiada tanda nak dapat baby..beberapa kali jumpa DR & doktor kata tunggu we are still new..dr tu suruh honeymoon ...

alhamdulillah setelah kami berpindah ke rumah baru..saya disahkan hamil..kini bb dah hampir 7 bulan...

saya hanya p berurut je..sekali pastu terus lekat..hehehe..alhamdulllah..

anak dah besarkan bila nak dpat yg no 2?

Aku Bukan Bidadari said...

kak tak ramai yg tahu perasan orang lain..mostly sibok tnya bila nk ada anak, bila nk tawen, bila nk tambah anak, bila nak tambah laki ops.. menyampah tau!!

paling tak suka bila org pandang hina kita yg tawen tapi nak anak lambat..kita punya agenda dan rancangan sndiri..kita mengadu kat allah.. allah yg MAHA MENGETAHUI.. diaorg tu sapa ..

hmm.... tak ramai kak yg memahami.. 99% bz bodi and suka assume/tuduh org membuta tuli.. padahal kita masing2 ada masalah masing2 kan kan kak...

eh selamat berpuasa/selamat hari merdeka.. terlalu lama tak singgah bz ngan masalah sndiri..
take care kak

ibu_Arifa said...

Camtu yer citer akak.. sedey nyer dgr.. sya yg kawen 3 bulan baru 'melekat' pun dah 'sakit hati' kena soalan2 power tuh...inikan pulak kak Yati yg dekat 2 tahun nih..

Allah maha berkuasa..dia lambat bg anak pd akak..tp bila bg..DIA bg yg COML..yg bijak cam naufal nih :)
alhamdulillah

Elyn Sani said...

alhamdullillah usaha tu berhasil..... saya pun skang bantu biras apa yg ptt. kesian dierang masih x dpt bby....

BabyIntan said...

Bestkan yatie perasaan menjadi seorang ibu walaupon lama kita nie jenis yg lambat nak "lekat"...hu hu.

Akhirnya dapat "hadiah" paling best dari Allah yg tahu apa yg terbaik utk hamba-Nya :)

YatieJay said...

Izzahasfar,
No.2? Errr...rasa mcm belum ready je (nak yang first usaha mcm2 tapi yg second mcm takut2 lak)

Tiara,
Dah ok ke skrg? Rindu gak dengan posting Tiara kat blog yg ceria2. Lately ni postingnya pun mcm sedih2 jek. Harap2 semuanya dah berlalu...

ibu_arifa,
tu lah pasal, dua tahun tu terasa panjang sangat masanya. Tapi org lain 7tahun, 10 tahun even ada yg 15 tahun baru dapat anak. Masing2 ada bahagiannya...

Elyn,
Bantu je apa yg kita boleh bantu...paling2 cikai pun support secara moral pun ok gak

Intan,
Memang best sangat perasaannya! Kekadang rasa syukur diuji mcm tu sebab kita akan lebih appreciate dan faham situasi org lain.

siti noriza saleh said...

tiap org ada rezeki masing2 kan..mcm kak ti, di lmbt kan prggy, tapi disenangkan time bersalin...siti terbalik lak...smpai kena lari2 dr hospital tau..hik hik..dan yg paling tak leh luper, mak mertuaku soh minum air kaki zam..ish mcm aku byk dosa sgt je..ha ha ha..tpi ikutkn jelah...erk..nanti siti email kak ti bab ni eh..hik hik hik..

erkkk.bila nak tmbh yg 2nd?>..

YatieJay said...

Siti,
Sakit punya pasal air kaki pun kau sanggup minum ek...Tapi sekarang kau dah tau kan, memang dah jalannya sempit. Len kali takyah minum air kaki lagi...Kejam betul bunyinya....heheheee...

Cikpid said...

sy pon g berurut gak..sbln lps tu pregnant..sonok abis..

comel jek muke kak yatie dlm pantang..berseri2..hehehe

skang naufal dh ensem boy...hehehe..

YatieJay said...

Cikpid,
Masa pregnant aku sangat comot ok! Leher hitam, muka berjerawat dan kulit mengelupas...ditambah malas pakai makeup, even lipstick pun aku tak suke pakai.

Yg ajaibnya lepas bersalin terus je benda2 tu stop...yg paling ketara tang leher yg hitam tu terus beransur2 hilang..betullah org kata kalau pregnant baby boy kita akan comot

maya amir said...

yatie..aku tambah ek, bukan takat comot..aku ni malas mandi time preggie danial..konon arjoo takkan pasan..skali die pasan daa aku tak mandi..kekek..
tapi beb, term comot tu agak berlainan utk airell.. aku suke make up duhh mase tuh.. sbb tu agaknye airell dpt muke lembut cam girl.. muke jek ek? bukan perangai..no no no;D

YatieJay said...

Maya,
Tapi apasal aku tak ingat "kecomotan" kau masa pregnantkan Danial? Pandai kau cover ek....

Masa kau preggie kan Airell aku tak berapa ingatlah, kita jarang jumpa kan masa tu.

JaNnAh said...

salam kenal..
hebat betul dugaan ye.. saya pula pernah merasa keguguran.. alhamdulillah, Allah gantikan juga.. btw, nama anak kita sama la.. tp ejaan berbeza.. nice knowing u..

YatieJay said...

Umi Nawfal,
Salam kenal! Thanks singgah blog ni...
Memang masa tu terasa berat sangat dugaan tu tapi looking back, rasa bersyukur pun ada sbb diberi peluang "honeymoon" lama sikit dgn encik husband...heheee....

Ha..dulu terpikir gak nak letak nama "Nawfal" tapi tak jadik...konon2 nak lain dari yg lain la...

Cik Specky said...

salam..

nk bkongsi ckit, bukan ttg saye tp seorang teman - young couple (30an) kawen thn 2000 tp blessed with no child till now, penat jwb soklan2 org keliling so my fren amik anak angkat sorg, penah satu ketika tu dia luahkan yg takut hubby dia tinggalkan dia psl tak dpt nk berikan zuriat pd hubby, and mmg betul hubby dia tggalkan dia sbb Allah lebih sygkan dia, hubby dia meninggal dunia sbb strok thn lepas dlm bln anniversary diorg yg ke-10.. life is unpredictable, thats all i can say, Dia lebih mengetahui sgala2 nya..

btw, i wrote bout this in my blog, klu ade msa singgah la baca k :)

YatieJay said...

nurHeart,
Owwhh...sungguh terasa kesedihan kawan awk tu. Besar sungguh dugaan yg dia kena hadapi. Harap dia tabah orangnnya