BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 22 August 2009

Kegagalan Sahur Pertama

Alhamdulillah...bulan puasa datang lagi. Syukur pada Allah sebab bagi aku peluang untuk menyambut lagi puasa untuk tahun ni. Sejujurnya, aku memang looking forward bulan puasa sebab secara automatiknya perjalanan hidup seharian kita akan jadik sedikit slow. Aku tak pasti pendapat org lain, tapi aku dapat rasakan di bulan puasa "suasananya" lain...Lebih relax dan mendamaikan.....acecehhh..

Dan aku sangat mengharapkan suasana kerja yg macam puaka (maaf) sejak dua bulan ni jugak akan jadik kurang stress dan kurang workload supaya darjah kesabaran aku berada di level paling optimum dan secara tak langsung memungkinkan aku mengutip pahala lebih sehingga ke waktu berbuka! Mana taknya kalau dah keja banyak + tension = mencarut dan memaki = kurang pahala puasa + dosa [korang paham tak formula matematik ni?!]

Berbalik kepada tajuk entri ni....Semalam masa balik kerja, lepas layan cerita Nur Kasih (I loooove this drama!) aku tidokan naufal dan dengan semangat berkobar2 memulakan misi persiapan sahur. Encik husband kerja malam, so siang tadi dia dah belikan kelapa parut seperti yg aku dah pesan pagi tadi. Cadangnya nak buat sayur masak lemak + ikan bilis goreng dengan bawang dan kicap. Lauk sahur aku sangat humble ye kawan2....tapi ikan bilis tulah pembuka selera yg takleh nak terbukak sangat kalau pagi2...

Start kul 1030pm aku mula kopek bawang, bersihkan sayur dan siap potong2. Tumbuk perencah utk sayur (boleh buat stok 3 hari punya masak...punya banyak!) dan tak lupa jugak memerah santan utk buat sayur masak lemak tersebut. Bila semua dah siap tengok jam dah dekat kul 12am. Nasik pun dah masak....."Rasanya baik aku masuk tido dulu pastu bangun balik kul 4am. Semua dah siap so sekejap je masak semuanya masa sahur nanti," hati aku interprem kata.... Kul 430am encik husband suruh kejut sebab dia nak balik bersahur kat rumah.

Itu perancangannya.......

Kul 5am terdengar pintu grill terbukak dan bunyik tombol pintu diputar....oppssss....terlebih sudah! Encik husband dah balik nak sahur tapi mak terbabasssss tido.....lauk satu pun tak masak lagi yang ada cuma nasik je. Maka sepantas kilat aku bangun buat keja macam lipas kudung. Sib baik semuanya dah ready malam sebelum tu, tinggal lebur kat dalam periuk/kuali jek.....Tapi still dikategori sebagai LAMBAT....kesian encik husband balik nak sahur tapi dapur baru nak berasap...hahahaaa....

Sudahnya sahur kami dalam keadaan kelam kabut.

Sahur korang makan/masak apa?

11 comments:

maya amir said...

kekke...kiteorg mmg dari dulu jaranggggg mkn nasik..so arjoo with the oat and aku ntah hape2laa..roti laa, nestum laa kurma laa..ikut dan jek... heheh...

BabyIntan said...

He he he...kelakarlah pulak baca n3 watie...sib baik spt gak walaopun lambat ek.

Kami sahur boli kat kedai je...he he. Maleh...ekeke

P/s: Selamat berpuasa to yatie and family!

YatieJay said...

Maya,
Adusss...bestnya kalau nazir pun mcm tu, tapi dia jenis nak makan heavy masa sahur. Ikutkan aku, takat makan roti dengan milo pun dah cukup sebenarnya

Intan,
Beli kat kedai ye...ni lagi best! Pilih je mana satu ikut selera kan? heheheeee....

maya amir said...

takpe yatie.. pahala sediakan makanan bersahur tuh..hehe..

ibu_Arifa said...

saya bersahur makan masakan yg siang tu jer.. tak de lah nk rajin sgt nk masak jam 3-4 pg tuh...
tp saya dah dilatih bersahur dgn nasik sejak kecik lg..so until now..mmg tak leh miss lah..kalo TERmiss..cam tak leh nk buat apa kerja pun satu hari..punyalah lembik jdnyer :P

selamat berpuasa yer kak yati sekeluarga :)

Lily@MamaZaraZareef said...

Hehe..nasib baik smpat gak bersahur wlupon lmbat. sy mmg sahur masak nasi + lauk sume. dr kecik mmg mcm tu kan. klu buka beli jek kat luar..

sahur yg pertama agak over. siap masak ikan patin masak lemak request by hubby. pastu goreng ayam n telur jek..hehe..

Cikpid said...

hahahhahaha..lawak laa ko ni..seb baik laki ko balik umah..kalo tak..bgn2 dh pukul 7 agaknye..melepas sahur..

kalo aku nk agak2 bgn mmg x delaa..kene set alarm baru leh bgn..kalo tak..pengsan..tido jek

YatieJay said...

Ibu_arifa,
Sahur hari pertama memanglah terlebih rajin. Pulak tu kebetulan esoknya tak keja. Semangat berkobar nak masak kul 4am! Terlebih semangat tu yg tak terbangun...

Selamat berpuasa utk Min sekeluarga jugak...

Lily,
Perghh..ikan patin masak lemak tu.....Maklumlah, bukan selalu husband Lily bersahur kat rumah kan?

Malunya akak cuma buat ikan bilis jek....

CikPid,
Aku set alarm gak....tapi tah kenapa boleh membadak tido tak sedar dunia....dugaan betul! Nyaris2 nak masam muka dengan encik husband tau..

YatieJay said...

Maya,
Terima kasih kerana sedarkan aku.....bermotivasi sikit nak sediakan makanan pagi2 buta....

hilman.fikry said...

jemput bukak puasa di blog saya. =D

siti noriza saleh said...

kak ti.....sahur 1st day n 2nd day kat umah mak, sbb zam keje..so, mak yg masak sbb mak terkenangkan anak dia yang "preggy" ni..takut mabuk...ha ha ha....baru smlm dpt pose kat umah sndiri...he he he