BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 31 August 2009

Dictionary Naufal

Sekarang ni Naufal tengah kemaruk menyebut perkataan2 baru. Apa saja perkataan yg kita ajar semuanya dia nak sebut gak. Tapi hasil yg keluar dari mulutnya sangat lari dari bunyi asal! Mari kita tengok contoh2 perkataan tersebut :

Bawang - bawawww

Susu - Tutu

Thank you - Tathoooo

Udang - dodoww (tak tahan betol!!)

Alamak - Mamak

Duck - daaa'

Dog - Dooo

Tomato - Toto

Ni antara yg aku boleh ingat. Setiap kali dia sebut perkataan baru, aku yg teruja mendengarnya! Buat masa ni dia takleh nak buat sentence lagi....cuma pandai kata "nak tutu" je.

Dan perkataan yg paling tak best keluar dari mulutnya ialah :

Bodo

Very the jelas bunyinya...ni semua gara2 dia terdengar aku marah org depan aku masa driving. Lepas ni memang nak kena watch out mulut ni. Dah takleh suka suki maki orang depan dia)

11 comments:

maya amir said...

heheh..samelaa ngan airell..pandai nyebut bodoh ngan bongok..haha, cam aku gak yatie, suke maki driver dpn..kekke,,.. padan muka, skang anak plak ikut.. aduhhhh...kene berubah nih..huhu

YatieJay said...

Maya,
Airell pun sama ke?

Yg tak tahan si naufal, siap dengan tangan2 dia ikut aku (sambil angkat tangan ke arah driver depan dan sebut "bodo"...terkejut gila aku)

maya amir said...

buat sket gaya tangan ko..hahah..sure comel naufal ikut mamanye.. nanti raya dtg umah aku weyhh.. miss aku kat naufal..erkk..tapi lps raya, aku kene gi training.. nnti aku dh balik jb, ko dtg k:)

BabyIntan said...

Ha ha...confirm kena "watch out" apa yg yatie ckp lepas nie...cepat tul si naufal nie "ikut" ye :)

Lily@MamaZaraZareef said...

kak yatie. naufal berapa umur die ek. anak sy si Zara tu dh setahun 5 bulan tp malas nk cakap lagi. mmgla mulut die beria2 berborak, tp tak byk words yg boleh paham. kkdg tu bile kite ajar die sebut die tak nak ikut pon. tp ape yg kite cakap die paham..

risau gak tgk sbb bebudak lain baya die ramai dh bole ckp..

YatieJay said...

Maya,
Ala...angkat tangan ala2 Karam SIngh Walia TV3 tu..hahahaaa...Raya? Mestilah aku datang umah kau...acara wajib tu....

Intan,
Si Naufal tu semua benda dia nak ikut. Jangankan cakap, perbuatan kita pun dia nak ikut...

Lily,
Jangan risau...baru setahun 5 bulan. Naufal ni ikut perangai ummi dia kot..banyak mulut!

Yg penting dia faham apa yg kita cakap. Jangan pressure dia sangat tau....mamanya pun jangan pressure sangat gak! : )

siti noriza saleh said...

wah....makin bijaklah nuaufal ni...cepat tangkapp....si mia still ngn perangai anak dara dia...bab mengajuk, mmglah ssgt...takleh tahan..nak marah pun, tak jadi marah..

cth: mia ni, ibu ckp, jgn, jgnlah....
dia akan ckp " ia ni, angan, angan arhh...

peh...nyirap je....

Elyn Sani said...

bawang?? kenapa ade word bawang?? die blaja masak ek... hihihi good boy!!

YatieJay said...

Siti,
Adoii..dah mcm burung kakak tua ek mengikut org cakap....heheee....

Elyn,
Kita dok sibuk2 kat dapur dia pun nyibuk gak bukak2 pintu kabinet. Bila ternampak bawang dia kata "Buah"....nampak kentang pun kata "buah"....adoi! terpaksalah ajar dia word yg betul, ye tak...

Cikpid said...

x sabar nk tggu afieq pandai cakap..hehehe..msti riuh..

sy ni kak..kalo melatah suke tercarut cakap..b*b*..ee...x tau nk buat camne bg x tersebut..kang Afieq tersebut...

YatieJay said...

Cikpid,
Lepas ni kau kena lebih hati2....jgn suka suki sebut b*b*. Budak2 cepat tangkap dan absorb tau....

APakata kau tukar b*b* tu jadik baba ke? heheheee....