BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 11 July 2009

Dah Sedia Kawin Ke?

(Gambar BUKAN sekadar hiasan)
Jangan salah anggap. Ini bukan pengantin yg dah boyot!
~Amik kesempatan bergambar di pelamin adik~

Last Sunday aku berkesempatan tengok 3R kat TV3. Topic hari tu ialah pasal kesediaan seseorg utk berkahwin.....Mulalah aku ingat masa aku nak kawin dulu....heheheeee...

Aku ni dikira kategori kawin lambat. Jodoh yg agak liat....27++ baru nak kawin. Member2 baik aku majoritinya dah kawin dan ada anak. Siap ada yg dah tambah anak tapi aku masih terhegeh2 nak fikir warna tema majlis, bunga telur, mak andam.....nak carik umah sewa baru, beli perabut2 basic, cuba2 beramas mesra dengan bakal family in laws etc.....

Bila akhirnya sang kekasih (cewah!) ajak kawin....sebenarnya aku tak bersedia lagi. Walaupun secretly aku memg harap nak mengakhiri zaman bujang cepat2 sebab dah bosan org asyik bertanya aje. Kenapa aku kata aku tak bersedia (wlpn dah gediks nak kawin)?

1. Aku tak pandai urus rumah tangga...memasak, mengemas dll....

2. Aku masih suka rasa "bebas"...bebas ke mana2 dan bebas buat keputusan tanpa mintak pendapat atau izin seseorang...So aku takut kebebasan itu hilang selepas kawin

3. Bila dah kawin kita mesti ingat anak. Aku takut tak pandai handle/urus baby kecik....[tang ni Allah betul2 kasik aku masa yg lama utk bersedia sepenuhnya]

4. TAKUT MAK MERTUA dan tak bersedia nak bahagi masa dan menjadik sebahagian dari FIL

5. Aku rasa masih tak kenal BF aku masa tu sepenuhnya. Buatnya dia berubah dan sangat lari dari expectations aku camne? Takleh nak cancel2 dah lepas kawin...hehee...

6. Sikap panas baran aku

7. Dan lagi....dan lagi...dan lagi..... (syaitan memg tak suka kita ni berkahwin kan, so dia cipta mcm2 keraguan dalam hati ni)

(owhhh...belum dikira lagi dugaan2 yg datang last minit yg buat aku nak cancel aje semuanya!)

Tepi setelah difikir habis2........hati aku kuat mengatakan dia jodoh aku. I was willing to take the risk. Walaupun aku rasa agak tak bersedia ketika tu, aku tau keputusan aku tu betul. And I was right! 3 tahun setengah berlalu, aku tak menyesal walau sesaat pun bersuamikan sidia....Walaupun perjalanan yg dilalui tak selalunya smooth dan best....Walaupun antara kami sangat opposite dari segala segi....

So, kalau rasa dah sampai masanya nak kawin jangan ada perasaan doubt (dah sedia ke blm ni?!). Just go on.....Masa akan adjust balik perasaan tu... ; )

Kenapa aku buat entry sebegini rupa? Entah la ye.....

10 comments:

siti noriza saleh said...

crita bab sedia tak sedia ni, teringt lak masa zaman2 nak kawin dulu....siti bukan tak sedia nak kawin,tapi mmg gediks ssgt nak kawin, tapi tak cukup duit dan rasanye tak cukup nak bantu keluarga....tapi, disebbakn kitaorang ni kenal dah lama, dan kluarga sana pun dah sibuk menanya, buat siti ikutkan jelah...padahal kak min aku tu, langsung bising bila siti ckp nak kawin...hu hu hu....

tapi, siti tau setuju ngn sbb2 kak ti tak bersedia nak kawin...bukan tak sdia dari perasaan, tapi tak sedia dr segi hal2 yg remeh temeh....he hehe....

maya amir said...

aku agree tang bile dh sampai masenye just go on.. mmg sgt2 sesuweii laa utk cik maya ni ye.. hahaha...

BabyIntan said...

Agree agree agree ngan what u said...cam intan pulak langsung tak ada pikiq apa pon, kenal my hubby sebulan je pah tu jatuh cintan pah tu keluarga dia mai merisik...selepas 11 bulan tu kawin terus!

Masa cintan pon langsung takde terlintas atau terpikir apa2 pasal "tanggunjawab" after married...percaya ke tak...he he he. But u know what once kita dlm situation tu, secara automatic dia adjust by itself!

My 2 sisters atas i, spi la tak kawin lg coz dok pikiq itu lah ini lah...emmm tak dapat den nak tolonnn

Queens said...

kalo kawen dpt syafaat nabi..then yg paling penting..ada yg paling best kann biler dh tawenn..
pahala berganda2

hmm..

tawen mmg best! awsome! lalalalaaa

YatieJay said...

Siti,
Hal itu bukan hal remeh woooo...makan setahun baru reda dan aku boleh get over it....

Tapi kau pun kiranya mcm kawin yg tetiba kan? Senyap2 je dah plan nak tunang..saing2 denga hari aku kawin jugak....

Maya,
Sesweiii tang mana tu maya? tang kawin ka....tang keja ka...heheee...

Intan,
Wowww...kurang setahun tu. Nekad gila ek? Jodoh dah sampai, kalau org tua2 cakap....

Tiara,
Hahahaaaa...apakata kau buat satu entry khas kat blog kau yg lg satu : AP YG PALING BEST BILA DAH KAWIN....lalalaaaa...

Cinda said...

Huuwaa..bestnye cite psl kwen..
bile org nak masuk minang den nie..
:-?

maya amir said...

yatie : sesuweii kat aku.. sbb baru jek abis bljr, terus kawen..scroll degree pun lom dpt lagik tang tu.. kekeke.. gila awai;p skang bile buat job wedding, aku tgk sume pengantin pompuan nangis lps akad.. nape aku dulu tak? ko nmpk tak perbezaan aku yg sgt tak pikir ape2, main kawen jek..hahahah...

YatieJay said...

Cinda,
Your time will come...cuba lah hint2 sket kat si dia, tak pun terus terang aje! Org lelaki ni kekadang TAK PAHAM....heheeee...

Maya,
Owwhhh...tang kawin tu ye?!Awal tapi sekarang kau dah senang. Anak dah nak bujang dah...Aku?! Bukan bujang, tapi BUJAL....hahaaaa.....

Kawin tak semestinya nangis....tah2 nangis sbb tak rela kawin lagi kot, tak pun kena paksa....Aku pun tak nangis, sbb aku lebih kepada rasa lega setelah dapat melepasi mcm2 "dugaan" sebulan sblm kawin tu....

Queens said...

kak..sila terjah blog tiaraayzan1..macam citer kat situ tentang apa yg best bab tawen lalalalalalaaa

YatieJay said...

Tiara,
Aku memg selalu terjah blog kau tu...cuma tak pernah tinggal komen...ala2 silent reader gitu....malu la tu konon! Hahahaaaa...