BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 18 June 2009

Kerja oh kerja......

Entry ni untuk ibu2 yg bekerja....

Setiap hari kita bekerja antara 8-10 jam sehari including tea/lunch break. Kalau nak diikutkan logik....cukuplah untuk settlekan macam2 task kat office. Tapi untuk kes aku ni....kenapa macam tak cukup2? Sedangkan aku start keja setengah jam lebih awal dari working hours...dan jarang2 sekali balik betul2 kul 5.30pm. Nak kata aku ni rajin mengular...tak jugak sbb keadaan persekitaran opis yg tak mengizinkan. Aku selalu curik2 masa utk surf internet? Nak surf apa...kalau bnyk website kena block....

Mungkinkah time management aku lari? Dengan semangat berkobar2 aku selalu memulakan hari bekerja dengan satu "TO DO LIST". Tapi by the end of the day, aku cuma dapat selesaikan beberapa tasks sahaja. Sebagai contoh kat atas tu. Untuk waktu bekerja dari lebih kurang kul 7.45am sampai 6pm......aku cuma dapat tick 2 SAHAJA daripada 11 keja yg tersenarai.

Kat mana silapnya?!Tak efisyenkah aku?! Lembab sangat kah?! Susah sgt ke keja aku ni?

Walaupun sekuat mana pun aku cuba stick to the list.....mesti ada mcm2 halangan...Jap lagi tepon bunyik laaa....e-mail masuk laaa...boss panggil laa....tu belum dikira dengan meeting lagi. Dari 100% masa yg diperuntukkan utk meeting, 20% untuk menunggu org yg datang lambat tapi masih buat muka selamba dan tak bersalah sbb buang masa org lain utk menunggu dia, 20% utk mukadimah meeting ditambah dengan cakap2 kosong yg takde pekdah, 20% utk acara bertikam lidah, carik kesalahan org, taichi dll....30% utk acara meeting yg sebenar, dan balance 10% utk aku berada di alam lain sebab selalunya meeting tu lebih kepada melibatkan hal2 production....buyer mcm aku ni selalunya sekadar utk memeriahkan majlis jeeee...

Disebabkan keja yg tak habis2 ni....aku selalu berada di tahap tension. Lead aku lak tak membantu langsung....menambahkan sakit kepala lagi adalah.....mulut tak reti diam....potpet...potpet....Bingit betul la! Kekadang tu nak je aku hempuk dengan kerusi atau botol air aku....

Dulu masa sekolah orang selalu kata belajar rajin2 sampai masuk U. Dah masuk U senang carik keja yg best2. Hidup pun senang....

Apakah definisi keja best? Apa definisi hidup senang?

Kenapa lepas grad aku kena menganggur 6 bulan baru dapat keja (itupun kena pindah nun ke selatan dari utara sana) sedangkan org kata kalau ada degree senang dapat keja...kalau senang aku tak perlu tunggu sampai 6 bln dan tak perlu berhiijrah jauh mcm ni....

Bila dah dapat keja...kenapa keja aku tak best? Tak seperti yg aku bayangkan masa aku study dulu? Aku tak harapkan position manager jauh sekali general manager...tapi apa yg aku bayangkan dulu2 adalah keja yg tak sakit kepala tapi gaji yg dapat best....pastu balik rumah on time...heheeee....

Tapi aku tetap bersyukur atas nikmat yg Allah bagi kat aku skrg ni....aku ada keja (wlpn tak best) sedangkan ramai kawan2 lain yg masih menganggur atau takde keja permanent....Tetiap bulan masih dapat gaji utk makan kat tempat2 yg sedap (aku laki bini memg suka jalan2 carik makan), beli baju dan menan naufal, gi jalan2....merasa pakai keta wlpn keta aku biasa saja....Insya Allah, kerana keja aku yg tak best ni satu hari nanti aku harap akan mampu memiliki rumah sendiri pulak....

So, why am I complaining? Biasalah...kalau dah musim banyak keja......Hari2 rasa macam nak campak surat resign kat muka boss!!!!!!!!!!!!!!!

p/s : kepada SAHM2 di luar sana.....jelesnya aku pada korang....

5 comments:

ibu_Arifa said...

tu lah..yg tak de kerje..sibuk nak cari kerje..bila dah kerje..terasa cam tension2 nak benti kerje..

sabar jer lah kak yati.. kita syukur lah apa yg ada..

siti noriza saleh said...

siti gak keje best...hik hik hik...ngular smbil guna phone company ( anba budget tepon supplier...kueng kueng)...sharp kul 5 ptg, terus blah...ha ha ha...jahatkan?..tapi, lama tak lama, berthan gak smpai 7 tahun...dan kak ti nak tau tak?....smpai skrg, si ms tan ngn kak rin tu, tak tahu apa sbrnya keje siti...cm hampeh jekan...

Queens said...

tiara, nk tukar tmpat keja ngan akak nk tak? dok tmpat tiara kalo ada keja bz sgt..kalo x der keja.. leh nganga smpai masuk lalat.. hi hi hi

YatieJay said...

ibu_arifa,
Alang2 min kat umah tu...gunakan sebaik2nya peluang tu. Sekurang2nya dapat luangkan masa yg lebih dgn Dalila. Puas hati dapat jaga anak sendiri dari suruh org jaga sepanjang siang hari....cuma dapat jumpa kejap aje lepas balik keja.

Siti,
Aku arif sangat keja kau tu...heheee...tapi yg buat tak tahan management yg "busuk" lagi hampeh kat sana tu.....kalau diberi peluang keja sana balik tak hingin aku...melainkan mereka2 yg tersebut tu dah takde

Queens,
Keja apa yg sampai boleh melopong masuk lalat tu? Mcm best je bunyinya....Penangkap lalat ke? hwahahaaa....jgn marah nooo....

Mummy Dasy said...

betul kak jeles sgt ngan SAHM, tapi bile dah xkeje cam xreti lak aritu pas operate cuti 1mgg pun dah mcm nak pecah otak kat umah xde wat keje2 ofis