BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 23 May 2009

Resepi - Lasagna versi ekonomi

(kerana kejahilan melampau, aku tak tau nak letak gambo ni kat bawah sekali....Ni lah rupanya lasanga yg telah siap tapi blm dibakar)

Hari ni nak cipta kelainan sikit. Buat entry resepi....Cooking is not my expertise nor my passion...tapi sebagai org pompuan, mcm mana pun nanti nak kena dok dapur kan....Masa balik penang hari tu aku berkesempatan buat Lasagna. Siap amik2 gambo, sampai mak aku pun hairan....Bila aku cakap nak tempek semua gambo ni dlm my blog....dia mcm tak caya...


Katanya di zaman dia dolu2 (80's), belajar memasak dan kongsi resepi dilakukan dari rumah ke rumah....Hari ni rumah Makcik Senah, minggu depan Makcik Jenab dan seterusnya...first time dia dengar org share resepi dlm internet....Zaman dah berubah Ma...


Melalut lak...Back to the resepi :


BAHAN2 Telur rebus (nanti potong2)
Lasagna (yg telah direbus, ada gak yg takyah rebus terus pakai buat layer)

Cheese (nanti disiat2 5 atau6)
(aku pakai cheese ni je, murah sket tapi resepi asal pakai mozarella)




Sos tomato
(Resepi utk sos tomato kat bawah nanti)

Sos...errr..aku lupalah namanya, kita namakan sos putih jelah ye..
(resepi kat bawah gak nanti)



Bahan Utk Sos Tomato tu (lebih kurang mcm sos spagetti)
Bawang putih yg telah dicincang
Tomato (dalam 1kg) yg telah direbus terlebih dahulu sampai jadik kuah
Daging kisar (ayam atau daging..up to you)
--> Tumis bwg putih sampai kuning + daging kisar + kuah tomato + kiub ayam sikit kalau suka + garam

Bahan Utk Sos Putih
Butter (1 sudu besar)
Tepung gandum (1 sudu besar)
Susu kotak (kotak kecik je)
Lada hitam (yg dah dikisar)
Garam
--> Panaskan butter dlm api yg perlahan giler + tepung gandum sambil mengacau tanpa henti + susu kotak. Agak2 dah mendidih masukkan garam dan lada hitam. Siap.

CARA2 nak susun layers
1. Tuang sos tomato ke serata bekas pembakar supaya 1st layer tak melekat
2. Letak layer lasagna
3. Sos tomato lagi sekali
4. Telur rebus yg tlah dipotong2
5. Tabur mozarella cheese (atau kepingan cheese)
6. Kuah putih

Ulang langkah 2-6 hingga selesai
Pastu bakar sampai agak2 kering (jgn kering sangat). Utk oven aku, 200degree selama 20 minit. Lagipun semua bahan2 tadi dah dimasak terlebih dahulu....takkan jadik kes mentah punya.... : )

TADAAAAA....dah siap...senang, kan? (gambo sila tengok kat atas sekali, aku tak berjaya bawak dia turun..huhuuu)

Gambo dah lepas bakar mintak maaf ye...tak sempat amik dah habis licin dimakan.....





8 comments:

siti noriza saleh said...

laki aku tak makn menatang2 ni...he he he....alah, kalau dah kawin, pandai jelah masaknyer...nak atau tak nak je...

ibu_Arifa said...

kreatif la kak yati..nnt nak try jugak lah..

maaf sangat2..ingat nak nak mintak juga email kak yati ari tu bila saya " private blog " jap tu.. tp risau lak jd bunyi cam "hidung tak mancung..pp tersorong2"..lagi pun citer tu kisah nasihat pd kawan2 yg tak punya anak lagi..sbb saya citer pasal saya keguguran (kandungan sebelum dalila) apa yg harup mereka elak..apa yg harus mereka berhati2 (w/pun result pregnent test -ve) tu ajer..
harap kak yati tak terasa yer..ikhlas demi Allah memang ada niat nak ajak join waktu "private" tu..tp tu lah..(saya rasa bersalah pulak pd kak yati) harap perkara ini tak membuatkan persahabatan kita renggang yer kak..im really2 sorry.

nak tau/baca jgk ker? bg email (tulis dlm blog kak yati ni-- nnt saya set satu tarikh bagi kak yati baca sorang..saya ok jer nak private kan balik pun kejap pun..

YatieJay said...

Siti,
Laki aku pun tak pandai...lama2 jadik favourite dia lak especially yg mak akak buat. Tetiap kali balik Penang mesti ada permintaan punya...

Ibu_arifa,
Dont worry...akak tak kisah. Cuma rasa concern kalau keguguran lagi baru2 ni...rupanya cerita lama ye....Nasib baik....

ibu_Arifa said...

kalau akak okey..tak pe lah.. risau akak terasa ajer..tak best lah kan kalo masam2 muka (w/pun xnampak muka) di alam blog nih.. terima kasih yer kak yatie :)

maya amir said...

nyah..ko kene ajak aku ni nok.. kene private tutorial kat umah aku bleh? heheh..

p/s aku suke kite mkn2 nasi lemak ari tu.. kalau leh borak lame lagik kan best:)

YatieJay said...

Ibu Arifa,
; )

Maya!
Private tutorial? Boleh jekkk...Fee nya kena belanja aku sesi fotografi free selama yg aku suke....Mwahahaaa..mahal tu!
Aku pun wish kita ada masa lagi nak sembang2 masa makan hari tu, tapi memandangkan tempat yg kurang selesa dan timing tak best (anak2 kita pun dah mula "resah")...takpe, len kali ye....Ko kata nak belanja kat kat Nasi Lemak Tmn Perling kan....

siti noriza saleh said...

kak ti, siti rasa siti lak yg terikut cara pemakanan dia..sbb dia mmg takkan makan kalau dia tak suka...dr mmbazir, baik kita yg ikut rntk dia....zam tu ada part2 yg dia "sush nak berubah"..he he he

YatieJay said...

Siti,
Takpe...yg penting hati dia tak berubah...huhuuu...(kau pandai pikat "perut" dia)