BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday 18 February 2009

Precious experience ~ breastfeeding

I've been blog hopping for the past two days...mostly reading on fellow blogger's experience on breastfeeding. I managed to BF Naufal for 6months and it was the most memorable experience ever.....No words can describe the joy and satisfactions knowing that your own son is drinking your own milk and is getting the best....

Unfortunately, niat murni aku nak cuba BF Naufal until at least he turns 1 year terbantut disebabkan kurang pembacaan dan maklumat ditambah lagi menggunakan pump yang tak berapa bagus.....Tapi aku tetap berterima kasih kat member aku, Maya sebab membuka mata aku tentang kebaikan BF ni...banyak tips dia bagi kat aku, kalau takde encouragement dan tips2 dari dia mungkin aku stop setakat 2bulan aje....Takut gak kalau2 dia fed-up melayan sms aku yang hampir setiap hari tu....

Aku hampir2 stop BF terus masa Naufal 1bln sebab dia punya jaundice tak turun2 (prolong) dan doktor suspect sebab aku fully BF...ada ke patut....tapi thanks to Rita Rahayu atas nasihat dan guide dia aku teruskan gak walaupun terpaksa dengar bebelan orang sekeliling....eh, anak aku..aku punya suka laa..heheee....

Aku hanya jumpa website susuibu bila stock susu aku dah merudum gila akibat terlalu banyak kerja kat office. Kebetulan balik dari maternity leave aku diassigned satu projek baru yg need my full commitment sampaikan nakgi toilet pun susah inikan pulak nak carik masa utk pumping session. Itupun aku korbankan masa lunch jadik 15minit aje sebab nak gunakan balance lunch time tu utk pump kat shower room (kesian kan....tapi terpaksa coz takde tmpt lain). By the time aku balik rumah sakitnya yang amaaaaaaaaaaattttt...tak sabar nak jumpa Naufal...frust sangat kalau Naufal takmo sebab dah kekenyangan. Tapi kesian lak kalau dia punya let down reflex laju giler macam empangan pecah...heheeee..

Kalau nak tulis kenangan2 sepanjang aku BF Naufal selama 6 bulan memang banyak...tapi aku jeles kalau dengar ada org tu boleh BF sampai anak dia 2 tahun...lagi jeles kalau dia berjaya tandem nursing....salute lah!

Takpe, kalau ada rezeki dapat anak yg second I will try to equip myself with as much info as possible pasal the art of BF ni (ni kira art tau!).

Pastu aku nak beli pump yang bagus...supaya possibilities kejayaan akan menjadik lebih tinggi..

Pastu aku nak carik BS atau nursery yang support BF supaya mudah untuk aku dapat cooperation dari segi penyediaan susu..bukan apa, ramai yg kata nak handle EBM ni leceh....

Pastu aku nak kuatkan minda dan hati aku dari mendengar orang2 mengcondemn ibu2 yg BF ni.....

Yang paling penting, aku kena pastikan yang aku kena betul2 bersedia dari segi minda dan fizikal untuk menghadapi pregnancy (mestilah kena pregnant dulu baru bole fikir BF kan??!!), dan mestilah ada keyakinan yang percubaan kali kedua akan lebih berjaya.....It's all in your mind.....

6 comments:

maya amir said...

kekeke..ade nama aku situ.. hahah.. weyhh aku tak fed up laa.. aku lagik suke tlg kwn2.. heheh

YatieJay said...

Maya,
Kaulah idola aku masa tu tau...heheee....Terima kasih bebanyak sbb banyak tolg aku sbb org sekeliling aku masa tu tak berapa support BF ni...even mak aku sendiri. Tapi sekarang lepas dia dah nampak kebaikannya, dia lak yg beriya2 suruh adik aku lak BF anak dia...

ibuarifa said...

salam kenalan..
saya pun mcm awak jugak..MIL tak sokong BF. saya stay dekat2 dgn MIL..so naktak nak kena jenguk la..bila jumpa dia, dia dok tanya 'dah bg susu botol ke?' geram rasa..
baby saya nak msk 5 bln, 2-3 bln lagi saya plan nak kerja (cari kerja). skrg pun dok baca blog2 org pasal BF dan nak buat stok EBM..
maaf saya tanya pam apa yg sis guna (yg sis maksudkan )tu? saya takut kalo2 terbeli pam tak berkesan tu pulak nnt.
anyway..salam kenalan

ibu arifa

YatieJay said...

Ibu Arifa,
Thanks for dropping by. Memang kalau nak BF azam kena kuat...hati kena cekal sebab terlalu banyak cabarannya.

Saya beli pump "First Year"...tapi tak baca betul2 sebab kat ctu tulis utk part-time working mom...so bukan utk heavy user mcam kalau kita keja full time.

Good luck for your BF journey....rajin2 jengah websitr susuibu...kat situ ramai BF supporter...banyak tips2 berguna....

mamaDhea said...

saya pon dikelilingi org2 yg tak pro-BF.. sedey kan.. nasib baik hubby support..

YatieJay said...

mamaDhea,
Wah....kembang hidungku menerima kunjungan mamaDhea ni.....Sekian lamanya saya jadik silent reader blog akak (kalo tak silap mamaDhea ni pangkat "kakak", menurut kata cik maya - pls correct me if i'm wrong)..

Ye lah kak, memang susah dikelilingi org tak pro-bf especially kat sini mostly chinese (mintak maaf kalau ada yg tersinggung). Tapi saya telah berjaya meng"convert" kepercayaan a few chinese collegue pasal BF ni...ada yg berjaya BF sampai 4mths+ (satu achivement gak!)

Thanks again coz sudi bertandang ke pondok buruk saya ni..heheee...