BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday 13 December 2010

Benda ni buat aku rasa muda semula

Last 2 weekend aku pergi Genting. Saja nak bawak Naufal jalan-jalan. Alang2 dah kat sana, bawak gak dia gi Zoo Negara. Citer pasal genting dgn zoo negara nanti2 lah aku citer. Malas nak upload gambo...heheee...

Tujuan aku keluarkan entry ni sebab nak tayang satu menda ni. Benda yang dah lama sangat aku tak jumpa. Jeng..jeng...jenggg.....

Cuba teka apakah benda ini?

The last time aku jumpa dan makan benda ni adalah dekat 20tahun yang lepas. Sama ada sebab aku memang tak carik, ataupun memang dah susah nak jumpa sekarang ni. Dah hampir pupus rasanya...

It's SAGUN....makanan yg agak rare sekarang ni!

It comes in a nice package. Nampaknya sudah dicommercialize dengan bijak sekali. Kalau dulu2 aku biasa jumpa (dan mak aku biasa buat pun), dibungkus dalam plastik aiskrim malaysia tu. Pastu kalau tak silap aku market price masa tu sekitar 10sen sebatang. Sekarang satu botol kecik macam yg kat atas tu RM2. Ok lah tu...untuk something yang dah susah nak dijumpai sekarang ni, kan? Tapi bila aku makan, rasa dia kurang kick la. Missing something, tapi tak tau apa dia. Adakah sebab aku dah dewasa....dan last time aku makan adalah masa aku kanak2?

Siap didatangkan dengan sudu kecik!

Masa aku makan sagun ni kat opis, sanggup aku tak jawap phone yang berbunyi semata2 sebab nak elakkan tersembur keluar sagun tu dari mulut...hahaaaa.... Dan saat2 makan tu, terasa macam kanak2 semula...best!

Aku mention pasal makan sagun ni kat fb....tak sangka lak telah membuatkan mak buyung
kecur air lioq. Nasib baik si Hernee kata ada terjumpa sagun ni kat Pontian. Hmmmm....agak2 kalau teringin gak, boleh la carik nanti...hihiiii...

Apa lagi makanan yang rare macam sagun ni ek?

6 comments:

maya amir said...

beb..sgt rare utk zaman skang..hahah.. dulu2, dlm kertas putih, pastu krtas putih tu dililit dgn kertas kaler biru ke merah ke..sgt best kan? kat kedai runcit aku rasa masih ada jual..sbb aku ada nmpk kt ktn..kat kedai yg jual makanan tradisional mcm kepok lekor etc..:)

Syahida said...

la ni sagun mmg packing dlm bekas plastik cam dalam gambar yatie tu, kalau packing cam dulu2(cam maya citer tu) lebih kick rasanya...kan?

kat melaka banyak gak jumpa..tapi sy tak plak bernafsu nak beli sbb tak berapa minat :)

mie said...

kat sini pun mcm pnh nampak..
skrg xmain la sagun..skrg MACAROON la best!teehehee

Cinda... said...

cehh.. ingtkan ape td.. sagun rupenye ...

sy cam jarang jmpe gule tarik .. tahu x???

Lily@MamaZaraZareef said...

heheh..ingatkan akak nk story pasal produk kecantikan muka ke tadi..rupenye psl sagun ek..=p..yg saye ingat, sagun zaman sy kecik2 pon die balut dlm plastik..pastu warna kalerful buat tmbah minat nk makan smpai abeh..hehehehe

YatieJay said...

Maya,
Aku tak pernah lak jumpa yg dibungkus dlm kertas putih...memang rare!

Syahida,
Tak minat? Rugi woooo...heheee...

mie,
Awak budak zaman sekarang, memg takkan paham.

Cinda,
Gula tarik...yesss, satu lagi kudapan rare. Susah nak jumpa la ni. Dulu2 dibungkus dlm pembalut warna warni.....ishhhh, mana nak carik ek?

Lily,
Ha'ah....dia letak warna2 mcm pink, hijau....buat tambah seronok utk makan kan?