BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 18 November 2010

Naufal dan ayat-ayat tak boleh blahnya!

Sejak kebelakangan ni, banyak kali aku terkejut dengan ayat2 yang keluar dari mulut Naufal. Selain dari ayat2 imitation dari mulut parents dia sendiri, aku rasa ada yang dia ‘belajar’ kat taska dia jugak. Tapi nasib baik so far belum ada lagi ayat2 atau perkataan yg tak manis didengar. Antara ayat-ayat Naufal yg aku rasa kelakar/terkejut mendengarnya :

“Apalah ummi ni….leceh la ummi ni” ~ yang ni confirm datang dari mulut mak bapak dia

“Naufal penat lah ummi….Naufal sakit badan” ~ aku pernah post ni kat fb. Ada gak yg mengingatkan aku kadang2 kita kena take seriously apa yg anak kita nak sampaikan. Takut mana tau apa yg dia kata tu betul….tapi I can’t help to think bahawa statement ni sangat cute datang dari budak umur 2 tahun++

“Ummi tak pakai tudung eh?!” ~ kata2 Naufal kat aku masa otw ke umah MIL lewat malam minggu. Alaaaa…dari umah aku ke umah MIL tak jauh sgt, pastu malam pulak tu dan takde singgah mana2 so aku malas nak pakai tudung. Bila Naufal tanya mcm tu aku jadik bengang jugak….Encik Nazir gelakkan aku jek. Siap berterima kat Naufal lagi…huhuuuu….

“Naufal tutup wurat sambil tunjuk lutut dia yang dah covered by seluar pendek. Terkejut gila aku dan encik nazir, sebab kami belum pernah lagi ajar dia pasal aurat2 ni. Nampaknya betul kata orang….melentur buluh dari rebungnya.

“Ayoyo (sambil tepuk dahi)…potong kepala” ~ motif dia cakap ni?! Aku pun tak tau…heheee….Belajar kat taska kot! Takkan dia tau kes Sosilawati? Heheeee….

Selain dari tu, dia dah boleh baca doa makan, doa lepas makan, doa keluar rumah dengan lancar wlpn pelat sikit2 dan jugak selawat serta ‘marhaban’ yg agak tunggang terbalik (kecoh je aku ni kan…anak orang pada umur naufal ni silap2 dah pandai baca!) Sedikit sebanyak aku berterima kasih sangat kat cikgu2 dia sebab terus terang cakap selain dari doa makan kami takde ajar dia sgt (bad parents...yes we are! Other people can judge us…I don’t care).

Setakat untuk umur Naufal, aku puas ati dengan apa yang dia dah belajar kat taska sekarang ni. Kekadang tu buat aku terfikir beberapa kali sama ada nak teruskan dengan niat nak hantar ke English+Chinese medium kindy masa umur dia 4 tahun nanti atau teruskan aje kat taska sekarang ni (dia ada tadika opposite bangunan taska). Insya Allah, basic untuk jadik anak dengan ciri2 muslim sejati tu ada kat sini. Cuma tak bagusnya taska/tadika sekarang ni English dia totally out. Sigghhh….kalaulah ada taska yg menekankan Islamic way of life dlm masa yg sama English dan Chinese kan bagus….

Setiap parents mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya kan?

9 comments:

maya amir said...

samelaa mcm aku & arjoo..tidak mengajor anak baca doa..(jahat betul aku)..so, aku wamat berterima kasih kepada bbsitternye:) aku paling tak tahan ayat ayoyo tu..kekekek...sure cute;D

siti noriza saleh said...

oklah tu kak ti..mia doa lpas makn pun x lepas lg tau....(sama arr , kita pun x ngjar anak kita)..he he he...

tp ct cm trpkr nak anto dia kt tadika pasti next year...hik hik...sbb cm skrg ni, kalau soh dia afal ABC ngn 123, x pernah betul susunananyer..tp, bab baca iqrar, dia terus leh bunyikan bila nmapk huruf tu...

maya amir said...

lupe lak nak tambah.. ayat kene sound pasal tak pakai tudung oleh encik anak..i feel u bebeh..i feel u..hahah..terkulat2 aku nak menjawab bile airell tegur..

mie said...

apsal balik png dia xckp byk?si qiehah lg la..siap pandai marah kite balik..hehehe..

Lily@MamaZaraZareef said...

pndai dah naufal bace doa ek..Zara baru nk start ngan doa makan itupon pelat melat..hehehe..rase taska die skang lagilah tkde ajar doa2 ker english ke..stakat ABC ngan numbers jek kot utk budak bwh 3 tahun..tp wat mase nih biar dululah die kat taska skang..biar die main2 n belajar bergaul ngan org dulu (kes malas nk survey taska baru sbnrnya..kekeke)

ibu_Arifa said...

ambpi..Naufal..boleh tahan yer dia skrg...kelakar jer kan budak2 ni..selagi mereka tak sebut benda yg bukan2 lah kan..mintak dijauhkan lah yer kak :)

Syahida said...

yatie, kids say the darndest things...sangat chomel! tapi kna hati2 ngan skrip kita..tul tak? :)

YatieJay said...

Maya,
Aku nak tunggu naufal sound bapak dia lak....heheee...barulah even.

Siti,
Kat kulai ada pasti ke? Kat mana ek?

mie,
Naufal memg mcm tu. Kalau kat rumah atau dlm keta yg cuma ada kitaorg aje mulut dia becok sgt, siap menyanyi bagai. Tapi bila disuruh, susah sgt nak dengar suara dia. Pemalu ikut kita kot?! Hahahaaa...

Lily,
Betul tu, malas gak nak survey2 tempat baru. Lagipun kekdg tu kesian nak tukar2 taksa sebab takut nanti dia susah nak sesuaikan diri kat tempat baru.
Mcm kita nak tukar tmpt keja baru....kan tak selesa.

Min & Syahida,
Yup...memg nak kena jaga 'skrip' supaya naufal tak dengar kata2 yg tak elok dari mulut org tuanya sendiri.

izzwan said...

betulla..susah nak cari sekolah yg cukup pakej tu..that's why cwan hantar sorang sekolah agama, sorang sekolah cina..so..diorg belajar sama2. wlupun adik tak belajar doa kat skolah, tp bila si abg selalu baca..dia pun boleh ikut gak sikit2..tapi adik ckp pelat..baca doa pun pelat gakla.

kiutla...pakai suar pendek sambil tarik tutup wurat..dpt bayangkan..