BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday 29 July 2010

Naufal - kau pulak buli orang ke?


Ingat lagi tak entry ni? Yang pasal Naufal kena gigit kat taska tu?!

Well, kali ni it's the other way round. Semalam masa aku amik Naufal kat taska cikgu dia mintak maaf kat aku. Katanya "Hari ni 2-3 kali Naufal kena marah dengan cikgu sebab buat kawan2 dia". Owhh....hati aku sangat sedih ok, bila orang kata anak kita yang innocent itu telah membuli kawan-kawannya!

Kata cikgunya kejadian pertama Naufal tolak Irfan sampai budak tu jatuh dan benjol kat dahi. Kejadian kedua cikgu kata diaorang tak sedar..tengok2 Naufal dengan budak tu macam tengah bergaduh dan pukul2. Barulah aku tau apa perasaannya bila orang mengadu tentang anak kita...huhuuu....perasaannya adalah sedih + takut + malu + marah!

Sedih sebab anak yang sangat sweet and innocent boleh bertindak sedemikian rupa. And he is only 2 1/2 years!

Takut....takut memikirkan kalau dia membesar jadi seorang pembuli!

Malu sebab anak aku dah menyakiti anak orang lain. Silap2 nanti mak budak tu aim jek Naufal macam mana aku aimed kat budak Danish yang selalu gigit dia dulu tu (entah-entah mak budak tu buat satu entry kat blog dia pasal anak dia dibuli Naufal..hehee...). Malu kalau cikgu2 tu chop Naufal sebagai budak naughty...budak yang suka buli. Malu kalau orang kata aku tak pandai didik anak....

Marah sebab aku takde masa kejadian tu. Marah sebab aku tak boleh menghalang kejadian tu dari terjadi. Marah sebab aku terpaksa bekerja dan membiarkan Naufal dididik dan dimarahi orang lain supaya membesar jadi budak yg baik! Marah......marah...marah sangat pada diri aku!!!

I better stop now. Entry ni akan jadi entry yang penuh emosi nanti....

11 comments:

Elyn Sani said...

aduh.... mmg risau kalau tetibe anak kite jd camni.

sabar ye yatie maybe u leh terangkan kat die bg die paham....

siti noriza saleh said...

bek tanya dia naper dia buat cmtu..kkdg dia bljr dr pglamn dia dlu...bertindak utk jaga diri sndiri....

Syahida said...

yatie, sabar banyak2 ye..naufal masih anak kecil yang sedang explore segala2nya. cuba pendekatan halus dulu..masa dia tidur, slow talk dengan dia. bacakan surah2 lazim dan doa. InsyaALlah, jangan biarkan rasa GUILTY menguasai diri.

YatieJay said...

Elyn,
Dah tanya pun....siap sekolahkan dia lagi. Memang dia angguk2 tapi tak tau lah "masuk" kepala ke tak.

Siti,
Tu yg buat akak risau. Takut dia jadik mcm tu sebab dia pernah kena sblm ni.

Syahida,
Perasaan guilty memang terasa sangat2...Yatie pernah slow talk dgn dia masa dia dok tido2 ayam. Tapi dia suka terjaga semula pastu buat2 tanya balik "Hah?!"...adoi...

Lily@MamaZaraZareef said...

hmmm...mmg susah hati bile pikir pasal anak2 ni kan kak yatie..naufal dh boleh faham ker klu kak yatie slow talk ngan die..klu die faham, lehla tanye kenapa die buat mcm tu kan..ntah2 die balas balik sbb pernah kena buli ngan budak2 tu kot..huhu

Cinda... said...

yeeehaa...mungkin bukan salah naufal.. dia hanye membela diri.. okla tu, xde org brani gigit dia agi.. hehehe :) think positif!! hehehe

♥ Che NamNam ♥ said...

budak2 tengah nak membesar memang macam2kan...risaukannnn..dah la derang banyak habiskan waktu kat taska bukan depan mata kiter...kalo haku pon mesti punyer rase macam ko jugak...

dan naluri ibu memang begitulah ku rasa...at last marahkan dan salahkan diri sendiri..

YatieJay said...

Lily,
Rasanya dia takleh paham lagi laaa. Tiap kali akak 'sekolahkan'dia, dia akan anggukkan kepala. Tapi pastu dia buat balik.

Cinda,
Self protection? Mungkin gak ye...

Shi3la,
Nak marah anak dia kecik lagi. Last2 marah diri sendiri ajelah....pasrah aje!

maya amir said...

yatie : aku paham bile rasa bercampur aduk.. aku rase die cuba utk defend diri die tapi maybe die kecik lagik dunno how to defend himself..die rase bile die kene buli, so die leh buat mcm tu jugak pada org lain..tapi i believe he's still young & ni perkara normal.. takpe, aku rase lame2 die akan paham jugak ..tapi u don't give up ok.. trust me, 'psiko' die tiap ari, insya Allah ething will be fine:)

Jiey Mien said...

Salam Ramadhan,

Mmg frust bila bukan tangan kita yang mendidik anak sepenuhnya kan?
=(

P/s - Thanks coz sudi mendoakan Rayyan Ariff.. Hanya tuhan dapat membalasnya. :-)

http://kernakasihkita.blogspot.com

Emmy said...

mmg ini la risiko yg terpaksa dihadapi bila hantar anak ke taska...kita tak sedar2 tiba2 anak yang sweet jadi sgt nakal dan susah ditegur...dia kecik lagi...belum terlambat untuk diubah kot... =)