BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday 17 January 2010

Aktiviti mencabar di hari sabtu - untuk saya lah!

Ni cerita semalam.

Hmmmm....dah seminggu tak bukak lappy. Hampir terlupa sembunyikan kat mana (kes pecah rumah banyak sangat kat area sini, terpaksa sembunyikan lappy kalau keluar rumah!).

Memandangkan aku seorang ibu yang bekerjaya, hujung minggu biasanya banyak dihabiskan untuk buat kerja2 rumah yang biasanya tak terbuat masa weekdays. So....apa aktiviti semalam yang konon2 mencabar sangat tu?

Nahhhhh....ambik kau!


Ni kain baju stok 5 hari punya! Encik Nazir kalau kerja malam, siangnya dia memang rajin tolong basuh dan sidaikan baju. Malangnya pakej dia tak termasuk untuk kerja2 melipat. Since bila dah balik kerja biasanya aku dah terlalu kepenatan ditambah pulak Naufal memang akan menyibuk sama masa melipat, aku selalu tangguhkan kerja2 melipat ni masa weekend.

Tapi this week banyaknya luar biasa lak. Tengokkan aje dah rasa "bencinta" nak mulakan melipat. Tapi kalau tak dilipat hari ni, esok lepas mandi rasanya dah mula kena punggah kat sini utk cari baju dan anak2nya....Tak sanggup pulak, dah macam orang takde bini lak Encik Nazir ni.

So, semalam aku telah gagahkan diri untuk melipat at least 70% dari isi kandungan bakul ni tadi. Dua trip - trip pertama lepas semayang subuh, trip kedua kul 3pm masa Naufal tido. Hari ni aku nak habiskan balance 30% dan tambah lagi basuhan semalam punya.

Selain dari cabaran melipat baju yang menimbun tu, cabaran kedua adalah memasak ini :


Besar kan?!! Ni Encik Nazir beli dari kawan dia. Fresh baru tangkap, harga RM20 untuk 700gram. Dapatlah 9 ekor udang yang agak besar (yang dalam gambar tu aku ambik udang terbesar dengan terkecik untuk perbandingan).

Aku rasakan ia adalah satu cabaran kerana:

1. Tak pernah masak udang sebesar itu...kuali kat rumah ni pun ala2 comel jek! Pastu kalau tengok kepala udang tu, menakutkan lak! Tak reti nak agak berapa lama utk masak, takut masak kejap kepalanya tak masak, kalau lama sangat nanti isi udang keras pulak....

2. Tak tau nak masak mcm mana - last2 aku buat sambal tumis udang je. Utk Naufal aku reserve dua ekor, pastu goreng biasa letak serbuk kunyit. Suka betul budak kecik tu.....tapi sorry lah Naufal, bukan selalu dapat makan mcm ni ye.....Ada sesiapa boleh bagi idea resepi apa utk dimasak utk udang sebesar ni?

Demikian saja cerita bagaimana saya menghabiskan hari ini....

7 comments:

maya amir said...

buat masak lomak:) aku kalau dpt udang galah camtu.. arjoo suke masak lemak:) beb.. aku sukak lipat baju, tapi jgn bagik gosok.. ibuk, upahnye bape ye buk?;p

BabyIntan said...

Muah ha ha...sama lah, intan pon sgt2 "berchenta" kalo bab lipat kain nie...dunno why :) But lipat gak lah :D

Uish beso nya udang tu...mesti sedap daging dia...nyum nyum!

P/s: Ehem...rumah dah berwajah baru npk, frm black to white...nice dan sedap mata memandang :)

izzahazfar said...

kak..samala kita bile hujung minggu mula la operasi lipat kain seminggu..hehhehe...zah minggu ni kain tak lipat lagi sebab 2 hari balik umah MIL...nampak gaya mlm ni kena lipatlah..sebab kalau tangguh..penuh satu bilik dgn kain yg tak lipat ajer...heheheh

teringin pulak makan udang tu...masak lemak cili padi pun sedapkan..tp kalau suami zah...masak sambal tumis la yg dia paling suka...

Elyn Sani said...

ngeh ngeh macam sama je tower kain tu ngan i nyer... tp i nyer dh selamat pun dikerjakan!!

eh udang tu masak lemak cili apa sodap tau!!

Syahida said...

Yatie, bole geng la kita...kain baju dah menggunung, baru terkial2 nak melipat haha..

Cinda... said...

asal tak tepon kite.. akak tak tahu ke abah kite slalu pncing udang galah beso2 cam tu.

nak tegur skit, cara siang udang galah salah tu, kepala dia yg beso tak bole biokan cantek camtu, kene buang taik dia kat kepala tu.. gilak beso taiknye tau! tu membezakan udang sungai ngn udang laut - taik yg byk(kahkah)

udang tu sedap masak sweet sour, masak kurma, rebus ltk daun kunyit(untuk org malas),masak kari, masak lemak takpon goreng pon sodap...

slamat mak mertua tak soh masak udang galah kat umh dia eh?? kekeke :))

YatieJay said...

Maya,
Hmmm...gosok baju pun aku tak suke. Basuh baju je aku suka sebab hanya tekan butang...hehee...

Intan,
Dah jemu setahun pakai background hitam je...Mulakan tahun baru dgn semangat yg lebih suci..hehee...

Izzahazfar,
Akak suka masak sambal tumis je sebab senang dan cepat siap!

Elyn,
Ramai dah bagi cadangan masak lemak cili api....harus I suruh hubby beli lagi utk buat lemak cili api lak....

Syahida,
Terkial2 dan kelam kabut...takut stok baju habis...hehee....

Cinda,
Lah ye ke? Silap2 kat sungai yg sama sebab dia beli kat kawan dia yg dok kat Kluang la ni....Isy, taik kat kepala dia ke? Yucksssss!!!!!! Kena belajar dengan kau ni....