BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday 17 October 2009

Kesabaran yang Semakin Menipis

End of this month, Naufal menginjak ke 19 bulan. Makin lama, orangnya makin bijak dan makin banyak ragam. Tapi yang paling buat aku tak tahan dan betul2 menguji kesabaran aku adalah dia semakin hari semakin "nak ikut kepala dia aje"...korang faham tak?

Maknanya, kalau dia kata nak A dia tetap nak A walaupun kita tak kasik dan offer B. Dia akan gunakan taktik menangis kuat2 macam baru lepas kena sebat dengan getah paip. Walhal, jentik pun tak kena! Sebagai contoh, last week aku ada beli vitagen dan bagi dia minum sebotol. Balance aku masukkan dalam fridge sambil disaksikan Naufal. Tengah hari sikit masa aku dok cuci pinggan mcm biasa dia pun akan menyibuk kat dapur. Bila ternampak fridge serta merta dia teringat vitagen yg ada dlm tu. Memula tu dia cakap baik2 "Nak...nak...mamam...." (mamam=minum) tapi aku buat tak tau.

Bila cakap baik2 tak jalan,dia terus tarik suara menangis kuat2 sampai hilang suara ditambah dengan effect air mata yg berjurai2 di pipi....Kesabaran aku masa tu memang dah senipis kulit bawang. Laju je tangan ni tampar pipi dia, aku kata alang2 nak nangis mcm tu biar aku kasik reason yg kukuh sikit utk dia nangis beriya2. Apa lagi, lagi menjadik2 la drama air mata kat dapur hari tu.

Itu belum lagi sebab2 lain yg buat tangan aku laju je mencubit dan tampar lagi pipi dia (tak lah kuat sangat tapi cukup utk bagi effect kat deria rasa Naufal). Ditambah lagi aku tengking dia lagi..sebabnya bila cakap baik2 muka dia diselambakan seolah2 mcm tak dengar. Dia akan teruskan buat apa yg kita larang tanpa rasa bersalah langsung!

Sebenarnya aku tak suka buat semua tu....I'm not proud of it! Setiap kali kalau aku teringat balik perbuatan2 tu, aku rasa sedih dan menyesal sangat especially kalau masa tu aku kat office. Rasa mcm nak balik masa tu gak dan cium naufal dan mintak maaf. Tapi bila kat rumah, semua tu akan berulang semula walaupun aku dah berazam tak nak buat lagi.

Sebenarnya, berkesan tak cara tangankan anak utk mengajar? Kalau ikutkan kita dulu2, memang biasa kena dengan mak kan? Jadik manusia jugak kita ni....tapi kalau mengikut pembacaan2 kat majalah dan internet, kebanyakan pakar tak menggalakkan pukul. Diaorang suruh menggunakan pendekatan psikologi.....Bukan tak nak pakai psikologi, sebab aku rasa aku yg dah nak jadik psiko ni...heheeee.....

Teringat masa Naufal bawah setahun dulu....sangat innocent dan naive. Orangnya cool je, dan sangat2 susah nak menangis! Semua orang termasuk BS dia kata, Naufal ni budak yg baik dan mudah dijaga serta susah nak menangis. Sekarang ni menangis adalah senjata utama dia utk tumpaskan umminya....

Korang macam mana? Kesabaran masih di makam yg tertinggi atau level terendah mcm aku? Abis tu korang tangankan anak tak? Kalau guna pendekatan psikologi, mcm mana korang buat?
Share laaaa....

11 comments:

siti noriza saleh said...

hik hik...kalkolah kak ti ni....mmg mcmtuelah budak...lag2, bila org yg jaga dia tu begitu manjakan sgt....tu yg dia nak praktikkn kat umah....

better guna psiko dr tgn....stkt ni, kesbrn siti masih tebal kulit bwg lagilah....

apakata, time dia nak kn sesuatu, kak ti kasi alternatif lain..cthnyer, kalau siti dah kasi vitamin kat mia, dan 10 mint lpas tu, dia minta lg, siti soh dia mkn anggur....so, dia akan luper akan hal vtamin tu....cm juga kalau dia minta mainan yg tak munasabh kat kedai, kasi alternatif yg lain pulak...

alah, sesekali ckplah "kalau naufal wt cm ni lg, umi nangislah".....he he he he

ibu_Arifa said...

kesiannyer...anak saya pun kadang2 buat peel cam ni gak..tp dia baru setahun lah umur dia..kalo nak itu-mesti itu jgklah..tak leh ganti benda lain..yg paling geram skrg...tak boleh nak tgk kasut dia..asyik nk mintak pakai atau nak main jer..saya naik marah kalo dia nak gigit kasut tu..dah lah kasut tu dah bawak bertatih kat luar rumah..sampai atas katil pun still nak berkasut. kalo kita tak bg/atau buka jgk kasut tu..sure menangis cam Naufal jgk..kalo tak kasut, kunci rumah..main2 kejap, msk dlm mulut..hanginnyer..

mmg tak suka jgk tgnkan anak..tp kadang2 TERSANGAT lah GERAM dgn perangai dia nih..mungkin sbb dia baby lagi kut, nak ajak berbincang pun tak paham lagi..so..SABAR jer lah..nak pukul lebih2 kang...kejap lagi rasa insaf plak..

BabyIntan said...

Ekekek...senipis kulit bawang tu ye yatie :) Intan lak dua2 cara ada gak pakai...mmg kadang2 tu "angin" naik mencanak, kengkadang tu mmg "kena" gak lah arissa nie but after that intan akan explain kat dia why dia kena dan apa yg dia dah buat salah...sejak bb lagi intan dah practice cara nie and nampak dia dah mula faham how it works.

Tapi idaklah pukul kuat sgt ye...he he. Through pembacaan intan pon mmg budak2 yg dah masuk jadi toddler nie akan buat "perangai" sikit and it's normal and phase nie akan berlalu jugak one day...phase nie depa nak "tengok" sejauh mana kita punya "boundaries" terhadap apa yg boleh dan apa yg tak boleh.

Part nie mmg menguji sikit kesabaran kita kan yatie...tu lah zaman kita kecik2 dulu pon lagi teruk kena pukul bantai compared ngan anak2 kita yg tak seberapa sgt "kena" nie. But tu lah mcm intan ckp, lepas "kena" tu kita explain kat dia cara yg baik why depa kena pukul bla bla...insya'Allah dioarng will get it...trust me.

Bende nie kena buat sllu (remind them bkn sllu pukul ye...he he)dan PLEASE jgn ubah ur "stand" on certain things or issues once u dah kata boleh atau tak boleh coz nanti bebudak nie akan confuse dan akan memberontak...

Sorry panjang lebor sikit ye yatie...but this is just my 2 cents dear :)

YatieJay said...

Siti,
Tang nangis tu dah tak jalan lah, dia ketawakan adalah!Heheee...

Ibu_arifa,
Cuba min sediakan kasut lain utk dia bawa main dalam rumah. Pastikan kasut tu tak dipakai dan masih bersih. Kesian Dalila, dia tengah excited la tu...maklumlah baru dapat kaki!

Intan,
Pernah juga explain kat Naufal kenapa dia kena pukul. Tapi seolah2 dia tak faham lagilah...ataupun dia buat2 tak faham? Boys lain sikit kottt....Tapi Yatie akan cuba teruskan tips Intan ni. Thanks utk tips yg pajg lebar tu. I really appreciate!

izzahazfar said...

aduh kak....
jenuh jugak ee...zah takde pengalaman lagi ni..tp kalau zah...
naik gak kot tgn...huhuhu..selaluu tengok kat shopping complex aje budak2 nangis nak menan..hehehhe..

apapun...ibu zah penah pesan...sabar kena tinggi..jgn guna kata2 kasar..dan sentiasa puji anak...akak cuba bisikkan di telinga anak tika dia mamai nak tido..bisikkan yg dia budak baik dan sbgnya...zah dah praktikkan sejak 5 bulan lepas..ada kesan positif nampaknya...cubalah..

Lily@MamaZaraZareef said...

Hmm..Zara pon selalu wat perangai mcm tu. slalu klu dh tensen sgt, naik jugakla tgn ni mencubit die. tp bile tgk di menangis teruk sgt pastu, mulala rase bersalah, tros peluk n pujuk balik..hehe

kkdg bile tension or marah sgt, sy yg menangis kak yati. slalu bile sy menangis si Zara tros terdiam n tgk mama die dgn muka yg macam bersalah sgt..hihi

siti noriza saleh said...

eh kak ti..smlm ada terbaca kat mjlh, kalau kita pukul anak2 ( lbh kpada rotanlah), dia akan menurunkan kecerdasan otak budak tu..he he he

YatieJay said...

Lily,
Dah girls memang hati lebih lembut dan caring..lebih mudah tersentuh tengok mama dia menangis. Anak akak boy, dia gelakkan lagi adalah kalau akak nangis (lagi2 kalau akak buat2 nangis)

Pasal bisikkan kat telinga anak ni kalau tak silap akak memang satu method org jepun tu...apa tah namanya, lupa lak..tapi akak pernah terdengar gak.

Siti,
Alamak ti....confirm aku cuma boleh jadik tarzan aje...takut kalau tangan jalan effect kat kecerdasan otak lak...

p/s : boleh tak akak salahkan parents akak sebab akak failed menjadi seorang doktor sebab asyik kena rotan aje dulu? otak ada lembab sikit laaaa..

Cikpid said...

kak yatie..tau tak AFieq tu br 9 bulan dh pandai buat aksi cam naufal..kalo die nk yg tu..yg tu laa..kalo x bagi siap hentak2 kaki..kalo ms tu tgh ddk..siap nangis tolak2 kaki lagi..adehlaa..

Cinda... said...

mak selalu cakap kat saya ms saya kecik2 kalo nak barang menan kat kedai, selagi tak dapat melalak cam kene dera gaks!..

jangan la anak2 saya ada ikut perangai buruk saya tu nanti.. Ameen...

maya amir said...

slalu budak mmg camtu.. mase kecit tadek perangai, bile dah besau, lain plak.. nak2 dah dpt akal, mmg mcm2 akalnye.. tapi aku yg dah 8 thn ade anak ni pun mmg dah tinggal rangka jek kesabaran nih.. (tgk badan laa ye..hahah)aku takleh nak komen byk tang ni sbb aku pun tak betul gak.. heheh.. ko tunggu saat naufal dah masuk sekolah, mase tu lagik bijak perangainye.. harap2 kite sama2 bersabar ye..